СПРС Фармакологія та медична рецептура (сестринська справа)

Теми позааудиторної самостійної роботи студентів

№ з/п

Тема

Кількість годин

1

Особливості дії ліків при повторних введеннях. Взаємодія лікарських засобів при їх комбінованому застосуванні

3

2

Детергенти (мила, хлоргекседину біглюконат). Протимікробні та мийні властивості. Застосування в практичній медицині

2

3

Отруєння солями важких металів, надання невідкладної допомоги

2

4

Комбіновані препарати антибіотиків. Ускладнення при застосуванні антибіотиків, принципи запобігання їх розвитку та лікування

3

5

Протигельмінтні засоби. Засоби для лікування нематодозів і позакишкових гельмінтозів. Механізм дії їх

2

6

Протибластомні засоби. Загальна характеристика. Механізм цитостатичної дії. Класифікація. Застосування. Побічні ефекти

3

7

Адсорбувальні засоби (вугілля активоване, ентеросорбенти, поліферан, тальк). Механізм дії їх. Застосування

2

8

Обволікальні засоби (крохмаль, альмагель, фосфалюгель). Застосування

2

9

Токсична дія фосфорорганічних сполук. Принципи лікування при отруєнні.

2

10

Симпатолітики (резерпін, октадин). Застосування. Побічні ефекти

2

11

Спирт етиловий. Застосування в практичній медицині. Гостре отруєння та допомога при ньому. Хронічне отруєння (алкоголізм), принципи лікування

3

12

Застосування при бронхіальній астмі глюкокортикоїдів (преднізолон, дексаметазон) та антигістамінних засобів

2

13

Принцип дії кромолін-натрію. Невідкладна допомога в разі нападу бронхіальної астми та астматичного статусу

2

14

Порівняльна характеристика окремих препаратів серцевих глікозидів. Скласти таблицю

3

15

Сечогінні препарати рослинного походження (бруньки берези, листя брусниці, листя мучниці, трава хвоща польового, сечогінні збори)

2

16

Блювотні та протиблювотні засоби. Застосування їх

2

17

Антиагрегатні засоби (кислота ацетилсаліцилова, дипіридамол). Застосування їх

2

18

Препарати водорозчинних вітамінів. Застосування окремих препаратів

2

19

Препарати жиророзчинних вітамінів. Застосування їх

2

20

Глюкоза, її енергетичне значення, антитоксичні та осмотичні властивості. Застосування ізотонічного, гіпертонічного розчинів. Шляхи їх введення

3

21

Солі магнію. Залежність фармакологічної дії солей магнію від шляхів введення. Застосування солей магнію

2

22

Ентеросорбенти та їх значення при лікуванні гострих отруєнь

3

 

Усього

51

 

 

Тема №1: «Особливості дії ліків при повторних введеннях.

Взаємодія лікарських засобів при їх комбінованому застосуванні»

Спеціальність : Сестринська справа

Курс : ІІ

Кількість годин : 3

Актуальність теми : Загальна фармакологія вивчає загальні принципи, щодо всіх лікарських засобів. Виділяють два великих розділи в загальній фармакології : фармакодинаміка та фармакокінетика. Фармакодинаміка вивчає дію лікарського препарату на організм. Фармакокінетика вивчає рух лікарського засобу в організмі ( шляхи введення, розповсюдження, накопичення в органах, метаболізм, шляхи виведення). Ознайомлення з даним розділом фармакології необхідне, оскільки знання шляхів введення лікарського засобу , знання факторів, що впливають на всмоктування та метаболізм препарату, дасть можливість медичній сестрі обрати правильний шлях введення лікарського засобу, в залежності від конкретної патології та стану важкості хворого.

В результаті самостійної роботи студенти повинні :

Знати (а ІІ): Особливості дії ліків при повторному введенні. Поняття : кумуляція, звикання, залежність. Варіанти взаємодії лікарських засобів при їх комбінованому введенні.

Рекомендована література :

  1. Казанюк Т.В., Нековаль І.В. Основи фармакології та загальної рецептури. – К.: « Здоровя», 2003 р. ст.. 23-36
  2. Скакун М.П. , Посохова К.А. Основи фармакології з рецептурою. –Тернопіль, 1999р. ст.. 21-51
  3. Нековаль І.В., Казанюк Т.В. Фармакологія. – К.: -« Медицина», 2008р. ст.. 36-55

Завдання:

  1. Опрацювати матеріал  рекомендованої літератури.
  2. Дати відповіді на запитання для самоконтролю.
  3. Розв’язати тестові завдання

Матеріали для самоконтролю.

І Дайте відповіді на питання :

  1. Що таке фармакодинаміка?
  2. Що таке фармакокінетика?
  3. Назвіть особливості дії ліків при їх повторному введені : кумуляція , звикання, залежність.
  4. Поясніть ефекти взаємодії лікарських засобів : синергізм, антагонізм.
  5. Наведіть приклади, коли в медицині доцільне застосування препаратів з антагоністичною дією.

ІІ Знайдіть одну або декілька правильних відповідей :

1 Пацієнт при тривалому застосувані лікарського засобу відчув, що зменшився фармакологічний ефект. Визначте причину :

А)лікарська залежність

Б) кумуляція

В) синергізм

Г) звикання

Д) передозування

2. Які явища спостерігаються під час повторного введення лікарських засобів

А) звикання

Б) синергізм

В) антагонізм

Г) кумуляція

Д) сенсибілізація

3. Які ознаки лікарської залежності :

А) нестримний потяг до постійного вживання речовини

Б) поліпшення самопочуття після застосування речовини

В) підвищена чутливість організму до препарату

Г) абстиненція

4. Як називається ефект, за якого один препарат послаблює дію іншого :

А)антагонізм

Б) синергізм

В) толерантність

Г) кумуляція

5. Як називається ефект, за якого один препарат підсилює дію іншого :

А)антагонізм

Б) синергізм

В) толерантність

Г) кумуляція

 

 

Тема №2: «  Детергенти (мила, хлоргекседину біглюконат). Протимікробні та мийні властивості. Застосування в практичній медицині»

Спеціальність : Сестринська справа

Курс : ІІ

Кількість годин : 2

Актуальність теми : Детергенти відносяться до антисептиків. Медичній сестрі , в якому б відділенні вона не працювала, доведеться працювати з антисептичними та дезінфікуючими засобами. Тому знання препаратів, які використовуються з метою знезараження для них досить актуальне.

В результаті самостійної роботи студенти повинні :

Знати (а ІІ) : Препарати групи детергентів, механізм їхньої дії, протимікробні та мийні властивості, застосування в практичній медицині.

Рекомендована література :

  1. Скакун М.П. , Посохова К.А. Основи фармакології з рецептурою. –Тернопіль, 1999р. ст.. 360-362
  2. Нековаль І.В., Казанюк Т.В. Фармакологія. – К.: -« Медицина», 2008р. ст.. 64-65

Завдання:

1. Опрацювати матеріал рекомендованої літератури

2.Дати відповіді на запитання для самоконтролю.

3. Розв’язати тестові завдання

4. Розв’яжіть фармакологічні задачі та випишіть рецепти на препарати, про які йде мова в задачах.

Матеріали для самоконтролю.

І Дайте відповіді на питання :

  1. Назвіть препарати групи детергентів
  2. Поясніть механізм дії цих засобів
  3. Назвіть показання до застосування препаратів детергентів.

ІІ Знайдіть одну або декілька правильних відповідей :

1. Виберіть препарати, що відносяться до антисептиків групи детергентів :

А) хлорне вапно

Б) мило зелене

В) це ригель

Г) перекис водню

Д) декаметоксин

2. Вкажіть застосування детергентів :

А) лікування туберкульозу

Б) знищення мікроорганізмів на поверхні тіла

В) лікування малярії

Г) стерилізація інструментарію

ІІІ розв’яжіть фармакологічну задачу :

  1. Назвіть препарат про який йде мова : Препарат відноситься до групи детергентів. Виявляє протимікробну та протимікозну дію. Застосовується для лікування гнійних і мікозних захворювань шкіри та при вражені слизової оболонки ротової порожнини ( стоматит, ангіна). Препарат може випускатися під назвою « Септефрил». Випишіть препарат в рецепті
  2. Препарат з групи детергентів, виявляє бактеріостатичну і бактерицидну дію щодо стрептокока, стафілокока та інших мікроорганізмів. Призначають при трофічних гнійних виразках прямої кишки та при інших захворюваннях. Назвіть препарат. Випишіть препарат в рецепті

 

 

Тема №3 : «Отруєння солями важких металів, надання невідкладної допомоги»

Спеціальність : Сестринська справа

Курс : ІІ

Кількість годин : 2

Актуальність теми : Знання даної теми дає можливість уникнути отруєння солями важких металів, або надати допомогу в разі отруєння ними.

В результаті самостійної роботи студенти повинні :

Знати (а ІІ) : Препарати солей важких металів, їх застосування в медицині. Ознаки отруєння солями важких металів. Засоби невідкладної допомоги при отруєнні .

Рекомендована література :

  1. Скакун М.П. , Посохова К.А. Основи фармакології з рецептурою. –Тернопіль, 1999р. ст.. 363 - 367

2.Нековаль І.В., Казанюк Т.В. Фармакологія. – К.: -« Медицина», 2008р. ст.. 60- 61

3. Казанюк Т.В. , Нековаль І.В. Основи фармакології з рецептурою. – К. «Здоровя», 2003 р. ст. 39-40

Завдання:

1.Опрацювати матеріал рекомендованої літератури

 2. Дати відповіді на питання

3. Розв’язати тестові завдання

Матеріали для самоконтролю.

І Дайте відповідь на питання :

1. Назвіть препарати солей важких металів.

2. Вкажіть ознаки отруєння препаратами солей важких металів.

3. Надання невідкладної допомоги при отруєнні.

4. Назвіть препарати антидоти при отруєнні солями важких металів.

ІІ Знайдіть одну або декілька правильних відповідей :

1. Вкажіть препарати з групи солей важких металів :

А) нітрат срібла

Б) фурацилін

В) дихлорид ртуті ( сулема)

Г) йоддицерин

Д) сульфат цинку

2. Вкажіть препарат антидот при отруєнні солями важких металів :

А) атропіну сульфат

Б) унітіол

В) тіосульфат натрію

Г) метиленовий синій

Д) протаргол

3. Виберіть заходи при отруєнні солями важких металів :

А) промивання шлунка

Б) дача адсорбентів

В) введення антидотів

Г) форсований діурез

Д) все переліковане вірно

4. До якої групи антисептиків відноситься препарат протаргол, коларгол

А) окисники

Б) солі важких металів

В) барвники

Г) детергенти

Д ) Кислоти і основи.

5. Показання до застосування дихлорида ртуті:

А) обробка предметів догляду за хворими

Б) обробка операційного поля

В) обробка ран

Г) промивання шлунка

Д) полоскання ротової порожнини

 

 

Тема №4 : «Комбіновані препарати антибіотиків. Ускладнення при застосуванні антибіотиків, принципи запобігання їх розвитку та лікування»

Спеціальність : Сестринська справа

Курс : ІІ

Кількість годин : 3

Актуальність теми : Антибіотики – це препарати для лікуванняінфекційних хвороб. Впровадження у клінічну практику пеніциліну (першого анти-біотика) розпочало нову еру в історії медицини. Численні бактеріальні інфекції, які раніше призводили до смерті мільйонів людей, тепер ефективно виліковувалися. У другій половині ХХ століття кількість новостворених антибіотиків з року в рік прогресивно зростала. Проте вже у 50 – х роках з’явились перші повідомлення про зменшення чутливості до них мікроорганізмів. Наприкінці ж ХХ століття явище множинної стійкості збудників інфекційних процесів до антибіотиків набуло загрозливого для життя значення. Тому застосування антибіотиків в наш час потребує не лише глибоких знань спектрів їх дії, особливостей фармакокінетики, негативних побічних реакцій, але й урахування тенденції та рівнів розвитку резистентності мікроорганізмів, а звідси правил їх раціонального застосування.

В результаті самостійної роботи студенти повинні :

Ознайомитися (а І) : з комбінованими препаратами антибіотиків, які існують на сьогоднішній день.

Знати (а ІІ) : Можливі ускладнення при застосуванні антибіотико терапії, принципи запобігання їх розвитку.

Рекомендована література :

1. Скакун М.П. , Посохова К.А. Основи фармакології з рецептурою. –Тернопіль, 1999р. ст.. 367-382

2.Нековаль І.В., Казанюк Т.В. Фармакологія. – К.: -« Медицина», 2008р. ст..76-99

3. Казанюк Т.В. , Нековаль І.В. Основи фармакології з рецептурою. – К. «Здоров’я», 2003 р. ст..48-58

Завдання:

1. Опрацювати рекомендований матеріал.

2. Дати відповіді на питання для самоконтролю.

3. Виконати тестові завдання. 

Матеріали для самоконтролю.

І Дайте відповіді на питання :

1. Назвіть можливі побічні ефекти при застосуванні антибіотико терапії.

2. Поясніть можливі шляхи уникнення ускладнень антибіотико терапії.

3. Назвіть відомі вам комбіновані препарати антибіотиків.

ІІ Знайдіть одну або декілька правильних відповідей :

1. Що таке нефротоксична дія антибіотика :

А) токсичне враження печінки

Б) токсичне враження нирок

В) токсичне враження слухового нерва

Г) токсична дія на нервову систему

Д) негативний вплив на органи травлення

2. Що таке оттотоксична дія:

А) токсичне враження печінки

Б) токсичне враження нирок

В) токсичне враження слухового нерва

Г) токсична дія на нервову систему

Д) негативний вплив на органи травлення

3. Застосування деяких антибіотиків може викликати фото сенсибілізацію. Поясніть що представляє собою даний побічний ефект:

 А) токсичне враження печінки

Б) токсичне враження нирок

В) токсичне враження слухового нерва

Г) токсична дія на нервову систему

Д) підвищена чутливість до сонячного опромінення ( алергія на сонце)

4. Назвіть групу препаратів, що може викликати оттотоксичність :

А) пеніциліни

Б) макроліди

В) аміноглікозиди

Г) похідні нітрофуранів

5. Препарати якої групи здатні порушувати утворення зубної та кісткової тканин , і не застосовуються у дітей до 8 років :

А) пеніциліни

Б) макроліди

В) цефалоспорини

Г) тетрацикліни

Д) аміноглікозиди

6. Виберіть комбіновані антибіотики :

А) пеніцилін

Б) ампіокс

В) цефазолін

Г) еритроміцин

Д) гентаміцин

7. Вкажіть антибіотик пеніцилінового ряду, захищений клавуроновою кислотою:

А) пеніцилін G

Б) амоксиклав

В) біцилін

Г) оксацилін

Д) ампіцилін

8. Одним з побічних ефектів застосування антибіотико терапії є дисбактеріоз. Поясніть значення цього терміну

А) нудота, блювання

Б) запаморочення

В) порушення нормальної мікрофлори кишківника

Г) зниження слуху

Д) враження печінки.

9. Тератогенна дія антибіотика – це :

А) негативний вплив на печінку

Б) негативний вплив на нирки

В) порушення слухового нерва

Г) порушення нормального розвитку плода

Д) алергічна реакція

 

 

Тема №5: «Протигельмінтні засоби. Засоби для лікування нематодозів і позакишкових гельмінтозів. Механізм дії їх»

Спеціальність : Сестринська справа

Курс: ІІ

Кількість годин: 2

Актуальність теми : Протигельмінтні засоби – це препарати для лікування захворювань, викликаних червами та їх личинками. Гельмінтози є досить розповсюдженою патологією, як серед тварин, так і серед людей. Групою ризику завжди є діти та люди, які мають домашніх тварин.

В результаті самостійної роботи студенти повинні :

Знати (а ІІ) : Класифікацію, фармакологічну характеристику, механізм дії протигельмінтних засобів.

Рекомендована література :

1. Скакун М.П. , Посохова К.А. Основи фармакології з рецептурою. –Тернопіль, 1999р. ст.. 412-418

2.Нековаль І.В., Казанюк Т.В. Фармакологія. – К.: -« Медицина», 2008р. ст.. 129-131

3. Казанюк Т.В. , Нековаль І.В. Основи фармакології з рецептурою. – К. «Здоров’я», 2003 р. ст..72-73

Завдання:

1. Опрацювати матеріал рекомендованої літератури.

2. Перенести в зошити для практичних робіт графологічну схему та таблицю

3. Дати відповіді на питання для самоконтролю.

4. Розв’язати  тестові завдання

Завдання для самоконтролю.

І Дайте відповіді на питання :

1. Назвіть препарати, що застосовуються для лікування гельмінтозів.

2. Поясніть механізм дії препаратів.

3. Вкажіть особливості застосування.

ІІ Знайдіть одну або декілька правильних відповідей :

1. Виберіть препарати, що належать до протигельмінтних засобів :

А) мебендазол ( вермокс)

Б) макропен

В) альбендазол ( ворміл) 

Г) ампіокс

Д) празиквантель.

2. Виберіть препарати, що належать до протигельмінтних засобів :

А) левам ізол ( дека ріс)

Б) хінін

В) пірантел

Г) фталазол

Д) бісептол

3. Користуючись таблицею « Препарати, які застосовують при кишкових гельмінтозах» , визначте протигельмінтні препарати : А, Б, В, Г, Д

 ( ворміл, піперазину адипінат, декаріс, вермокс, фенасал )

 

 

 

 

Тема №6: «Протибластомні засоби. Загальна характеристика. Механізм цитостатичної дії. Класифікація. Застосування. Побічні ефекти»

Спеціальність : Сестринська справа

Курс : ІІ

Кількість годин : 3

Актуальність теми : Насьогодні поширеність онкопатологіїнабуває все більшого розмаху. Тому й зростає актуальність знання про протибластомні засоби, їх механізм дії, побічні ефекти.

В результаті самостійної роботи студенти повинні :

Ознайомитися (а І) : З загальною характеристикою протибластомних засобів, механізмом цитостатичної дії.

Знати (а ІІ) : Класифікацію, застосування, побічні ефекти протибластомних засобів.

Рекомендована література :

1. Скакун М.П. , Посохова К.А. Основи фармакології з рецептурою. –Тернопіль, 1999р. ст..418 - 422

2.Нековаль І.В., Казанюк Т.В. Фармакологія. – К.: -« Медицина», 2008р. ст.. 144-149

Завдання:

1. Ознайомитися з матеріалом рекомендованої літератури

2. Перенести в зошит графологічну схему ( додається). 

3. Дати відповіді на питання для самоконтролю.

4. Розв’язати тестові завдання.

Завдання для самоконтролю.

І Дайте відповідь на питання :

1. Лікування якої патології передбачає застосовуння протибластомних засобів?

2. Що таке цитостатична дія препарату ?

3. Класифікація протибластомних засобів

4. Назвіть можливі побічні ефекти протибластомних засобів.

 

      ІІ Знайдіть одну або декілька правильних відповідей :

     1. Визначте ферментний препарат для лікування хворих на гостру лімфобластну анемію :

      А) флутамід

      Б)брунеоміцин

      В) ель – аспарагін аза

      Г) мієлосан

      Д) циклофосфамід           

2. Визначте препарат з алкілювальних засобів, що призначають при гемобластозах :

А) циклофосфан

Б) брунеоміцин

В)колхацин

Г) флутамід

Д) дексаметазон

3. Визначте препарат алкалоїду для лікування хворих на рак шкіри :

А) мієлосан

Б) фтор урацил

В) блеоміцин

Г) колхамін

Д) тіофосфамід

4. Визначте антагоніст фолієвої кислоти для лікування гострого лейкозу у дітей:

А) вінкристин

Б)тіофосфамід

В)метотрексат

Г)фтор урацил

Д)тестостерону пропіонат

5. Визначте антибіотик для лікування хворих на рак гортані :

А) фосфестрол

Б) блеоміцин

В) вінкристин

Г) вінбластин

Д) меркаптопурин

 

 

Тема №7 : «Адсорбувальні засоби (вугілля активоване, ентеросорбенти, поліферан, тальк). Механізм дії їх. Застосування»

Спеціальність : Сестринська справа

Курс : ІІ

Кількість годин : 2

Актуальність теми : Адсорбенти використовуються переважно при отруєннях, як харчових, так і при отруєнні отруйними речовинами. Знання даних препаратів дає можливість медичній сестрі надати невідкладну допомогу при отруєннях.

В результаті самостійної роботи студенти повинні :

Знати  (а ІІ) : препарати з адсорбувальними властивостями, їх механізм дії, застосування.

Рекомендована література :

1. Скакун М.П. , Посохова К.А. Основи фармакології з рецептурою. –Тернопіль, 1999р. ст.. 58-59

2.Нековаль І.В., Казанюк Т.В. Фармакологія. – К.: -« Медицина», 2008р. ст.. 160-161

3. Казанюк Т.В. , Нековаль І.В. Основи фармакології з рецептурою. – К. «Здоровя», 2003 р. ст..81-82

Завдання:

  1. Опрацювати матеріал рекомендованої літератури.
  2. Дати відповіді на питання.

     3. Розв’язати тестові завдання.

      4. Випишіть в рецепті препарати : активоване вугілля.

Завдання для самоконтролю.

І Дайте відповідь на питання :

1. Дайте визначення, що таке адсорбувальні засоби.

2. Назвіть препарати адсорбентів.

3. Поясніть механізм дії та показання до застосування адсорбентів.

ІІ Знайдіть одну або декілька відповідей :

1. Вкажіть адсорбуючі засоби :

А) анестезин

Б) активоване вугілля

В) новокаїн

Г) ентеросгель

Д) сорбекс

2. Визначте механізм дії адсорбуючих засобів :

А)утворення захисного шару на слизових оболонках

Б) ущільнення поверхневого шару шкіри та слизових оболонок

В) збудження закінчень чутливого нерва

Г) блокада  закінчень чутливих нервів

Д) поглинання рідин та газів.

 

 

Тема №8:  «Обволікальні засоби (крохмаль, альмагель, фосфалюгель). Застосування»

Спеціальність : Сестринська справа

Курс : ІІ

Кількість годин : 2

Актуальність теми : Обволікаючі засоби застосовують при запальних процесах слизової оболонки шлунково – кишкового тракту. Ці препарати захищаючи рецептори зменшують їх подразнення та уповільнюють всмоктування токсичних речовин.

В результаті самостійної роботи студенти повинні :

Знати (а ІІ) : Препарати, механізм дії, застосування обволікаючих засобів.

Рекомендована література :

     1. Скакун М.П. , Посохова К.А. Основи фармакології з рецептурою. –    Тернопіль, 1999р. ст.. 58

2.Нековаль І.В., Казанюк Т.В. Фармакологія. – К.: -« Медицина», 2008р. ст.. 159-160

3. Казанюк Т.В. , Нековаль І.В. Основи фармакології з рецептурою. – К. «Здоровя», 2003 р. ст..81

Завдання:

1.Вивчити  дану тему

2. Дати відповіді на питання для самоконтролю.

3. Виконайте  завдання

Завдання для самоконтролю.

І Дайте відповідь на питання :

  1. Назвіть препарати, що відносяться до обволікаючих засобів
  2. Поясніть механізм дії препаратів цієї групи.
  3. Назвіть показання до застосування.

ІІ Розсортуйте препарати по групам :

А) обволікаючі

Б) в’яжучі

В) адсорбуючі

Г) місцево анестезуючі.

       Препарати : насіння льону, активоване вугілля, лідокаїн, анестезин, сорбекс, вісмуту нітрат основний, новокаїн, крохмаль, алтея, відвар вівсянки, ентеросгель, ультра каїн.

 

 

Тема №9: «Токсична дія фосфорорганічних сполук. Принципи лікування при отруєнні.»

Спеціальність : сестринська справа

Курс : ІІ

Кількість годин : 2

Актуальність теми : Фосфорорганічні сполуки не є фармакологічними препаратами, але застосовуються в господарстві ( інсектициди). Знання про ці токсичні речовини дає можливість медичній сестрі запобігти отруєнню, а в разі отруєння - надати невідкладну допомогу. « Попереджений – значить озброєний ».

В результаті самостійної роботи студенти повинні :

 Знати (а ІІ) : клінічні ознаки отруєння фосфорорганічними сполуками, заходи невідкладної допомоги при отруєнні.

 

Рекомендована література :

     1. Скакун М.П. , Посохова К.А. Основи фармакології з рецептурою. –    Тернопіль, 1999р. ст.. 69-70

2.Нековаль І.В., Казанюк Т.В. Фармакологія. – К.: -« Медицина», 2008р. ст.. 173-174

3. Казанюк Т.В. , Нековаль І.В. Основи фармакології з рецептурою. – К. «Здоровя», 2003 р. ст.88 -89

Завдання:

  1. Опрацювати матеріал рекомендованої літератури
  2. Дати відповідь на питання.
  3. Розв’яжіть тестові завдання
  4. Розв’яжіть фармакотерапевтичну задачу.

 

Завдання для самоконтролю.

І Дайте відповідь на питання :

1. Назвіть речовини фосфорорганічних сполук ( ФОС)

2. Ознаки отруєння ФОС

3. Допомога при отруєнні ФОС.

ІІ Знайдіть одну або декілька правильних відповідей.

1. Виберіть препарати ФОС :

А) Цититон

Б) хлорофос

В) карбофос

Г) прозерин

Д) лобелін

2. Який препарат необхідно застосувати для надання невідкладної допомоги в разі отруєння ФОС :

А)атропіну сульфат

Б) ацеклідин

В) прозерин

Г) пентамін

Д) галантамін

3. Які препарати ре активатори холін естерази застосовують в разі отруєння ФОС :

А) пентамін

Б) дипіроксим, алоксим

В) прозерин, галантамін

Г) цититон,

Д) лобелін.

ІІІ Розв’яжіть фармакотерапевтичну задачу :

До приймального відділення доставили пацієнта з наступними ознаками: затруднене дихання, уповільнений серцевий ритм (ЧСС 48 за хв.), пітливість ( «піт градом»), блювання, пронос, судоми, запаморочення. Відомо, що  пацієнт працював в полі, вів боротьбу зі шкідниками.

-         Чим, ймовірно, викликано дане отруєння?

-         Клініка отруєння подібна до отруєння якими лікарськими засобами?

-         В чому полягає невідкладна допомога?

 

 

Тема №10:  «Симпатолітики (резерпін, октадин). Застосування. Побічні ефекти»

Спеціальність : Сестринська справа

Курс : ІІ

Кількість годин : 2

Актуальність теми : Препарати симпатолітиків на сьогодні можуть застосовуватися в лікуванні гіпертонічної хвороби. Гіпертонія є однією з найпоширеніших причин інвалідності та смертності людей через розвиток інсультів .

В результаті самостійної роботи студенти повинні :

Ознайомитися ( а І) : з механізмом дії симпатолітиків.

Знати (а ІІ) : Препарати симпатолітиків, їх застосування , побічні ефекти.

Рекомендована література :

1.. Казанюк Т.В. , Нековаль І.В. Основи фармакології з рецептурою. – К. «Здоровя», 2003 р. ст.105 - 109

2.. Скакун М.П. , Посохова К.А. Основи фармакології з рецептурою. –  Тернопіль, 1999р. ст.. 92 94

3..Нековаль І.В., Казанюк Т.В. Фармакологія. – К.: -« Медицина», 2008р.

ст.. 198-199

Завдання:

1.Опрацювати матеріал рекомендованої літератури.

2. Дати відповіді на питання

     3. Дати відповіді на тестові завдання.

Завдання для самоконтролю.

І  Дайте відповідь на питання

1. Поясніть механізм дії симпатолітиків.

2. Назвіть препарати симпатолітиків, вкажіть показання до застосування, особливості застосування, побічні ефекти.

ІІ Вкажіть одну або декілька відповідей :

1. Виберіть препарати симпатолітиків:

А) анаприлін

Б) резерпін

В) раунатин

Г) мезатон

Д) октадин

2. Відмітьте, який вплив мають симпатолітики на проведення імпульсів по еферентним нервам :

А) стимулюють проведення імпульсів по холінергічним нервам

Б) стимулюють проведення імпульсів по адренергічним  нервам

В) пригнічують проведення імпульсів по холінергічним нервам

Г) пригнічують проведення імпульсів по адренергічним нервам

3. Відмітьте , який вплив на ЦНС мають симпатолітики :

А) збуджуючий, тонізуючий

Б) гальмуючий, заспокійливий.

4. Вкажіть можливі показання до застосування симпатолітиків :

А) шок, колапс

Б) гіпертонічна хвороба

В) інфекційні захворювання

Г) рефлекторна зупинка дихання.

 

 

Тема №11:  «Спирт етиловий. Застосування в практичній медицині. Гостре отруєння та допомога при ньому. Хронічне отруєння (алкоголізм), принципи лікування»

Спеціальність : Сестринська справа

Курс : ІІ

Кількість годин : 3

Актуальність теми : Нераціональне вживання алкоголю призводить до психічної та фізичної залежності - виникає алкоголізм. На сьогодні це досить болюча та актуальна проблема для нашої держави. Особливо болючою ця проблема стала після зростання залежності до алкоголю серед молодого покоління – адже за цим поколінням повинно бути майбутнє нашої держави.

Знання даної проблеми, сподіваємося, допоможе зберегти здоров’я і життя наших студентів. Свої знання вони зможуть використовувати для впровадження здорового способу життя та використовувати в своїй медико – профілактичній роботі.

В результаті самостійної роботи студенти повинні :

Знати (а ІІ) : Вплив алкоголю на організм людини. Гостре та хронічне отруєння спиртом етиловим. Допомога при отруєнні. Методи лікування хворих на алкоголізм.

Рекомендована література :

1. Скакун М.П. , Посохова К.А. Основи фармакології з рецептурою. –Тернопіль, 1999р. ст.. 116-121

2.Нековаль І.В., Казанюк Т.В. Фармакологія. – К.: -« Медицина», 2008р. ст.. 211- 213

Завдання:

  1. Вивчити матеріал даної теми
  2. Дати відповіді на питання
  3. Дати відповіді на тестові завдання.

Завдання для самоконтролю.

Дайте відповідь на питання :

  1. З якою метою спирт етиловий використовується в медицині?
  2. Вплив спирту етилового на шлунково – кишковий тракт
  3. Вплив спирту етилового на ЦНС
  4. Ознаки гострого отруєння спиртом етиловим
  5. Допомога при гострому отруєнні спиртом етиловим.
  6. Методи лікування хворих на алкоголізм.

Знайдіть одну або декілька правильних відповідей :

  1. Відмітьте застосування спирту етилового в медицині :

А) для компресів

Б) при набряку легень як піногасник

В) як антисептичний та дезінфікуючий засіб

Г) у хворих з кахексією

Д) у всіх перелікованих вище випадках

  1. Під час гострого отруєння спиртом етиловим як антидот для його окислення вводять :

А) промедол

Б) ізотонічний розчин хлориду натрію

В) метиленовий синій

Г) глюкозу

Д) спирт метиловий

  1. Відмітьте препарати, що використовуються в лікуванні алкоголізму :

А) тетурам

Б) еспераль

В) апоморфіну гідро хлорид

Г) морфіну гідро хлорид

Д) промедол

Розв’яжіть фармакологічну задачу : Речовину, яку отримав алхімік Лумлей і назвав її « водою життя», в медицині застосовують переважно як антисептик. Шекспір писав, що ця речовина « збуджує бажання, але позбавляє спроможності діяти ». Речовина знижує психічні та фізичні можливості людини, увагу, критичне ставлення до своїх здібностей. Про яку речовину йде мова ?

 

 

Тема №12:  «Застосування при бронхіальній астмі глюкокортикоїдів (преднізолон, дексаметазон) та антигістамінних засобів»

Спеціальність : Сестринська справа

Курс : ІІІ

Кількість годин : 2

Актуальність теми : Бронхіальна астма – є одним з важких захворювань органів дихання. Небезпечна вона нападами бронхоспазму та порушенням дихання. Ці напади потребують невідкладної допомоги. Знання даної теми дасть можливість медичній сестрі вчасно зорієнтуватися та надати невідкладну допомогу хворому з нападом бронхіальної астми.

В результаті самостійної роботи студенти повинні :

Знати (а ІІ) : застосування в лікуванні бронхіальної астми, крім бронхолітиків, препаратів глюкокортикостероїдів та антигістамінних засобів. Принцип дії кромолін – натрію. Засоби невідкладної допомоги при нападі бронхіальної астми.

Рекомендована література :

1.Скакун М.П. , Посохова К.А. Основи фармакології з рецептурою. –Тернопіль, 1999р. ст.. 161-166

2.Нековаль І.В., Казанюк Т.В. Фармакологія. – К.: -« Медицина», 2008р. ст.. 261-163

Завдання:

  1. Опрацювати матеріал рекомендованої літератури.
  2. Вивчити засоби невідкладної допомоги при нападі бронхіальної астми, законспектувати їх в зошит для практичних робіт.

3. Дати відповіді на питання

  1. Дати відповіді на тестові завдання.
  2. 5. Розв’язати фармакологічні задачі.

Завдання для самоконтролю.

І  Дайте відповідь на питання :

1. Назвіть препарати глюкокортикостероїдів, що застосовуються в лікуванні бронхіальної астми.

2. Назвіть антигістамінні препарати, що застосовуються в лікуванні бронхіальної астми.

3. Поясніть механізм дії та застосування препарату кромолін – натрію.

4. Невідкладна допомога при нападі бронхіальної астми.

ІІ Знайдіть одну або декілька правильних відповідей :

1. Вкажіть які групи препаратів застосовують в лікуванні бронхіальної астми:

А) наркотичні анальгетики

Б) діуретики

В) бронхолітики

Г) глюкокортикостероїди

Д) антигістамінні засоби

2. Вкажіть препарати ГКС :

А) преднізолон

Б) дексаметазон

В) беклометазон

Г) гідрокортизон

Д) еуфілін

3. Вкажіть антигістамінні препарати, що застосовують в лікуванні бронхіальної астми :

А) кетотифен  ( задітен)

Б) анальгін

В) кромолін – натрій ( інтал)

Г) недокроміл – натрій ( тайлед)

Д) лідокаїн

ІІІ Розв’яжіть фармакологічні задачі та випишіть в рецепті препарати , про які йде мова в задачі.

1. Препарат відноситься до проти алергійних засобів. Застосовується тільки інгаляційно у хворих з бронхіальною астмою для попередження

( профілактики) нападів бронхоспазму. Під час самих нападів – не ефективний. Нетоксичний, може застосовуватися тривало ( місяці, роки), звикання та залежності не викликає. Назвіть препарат та випишіть його в рецепті.

2. Препарат належить до групи міотропних спазмолітинів ( метилксантинів). Усуває бронхоспазм, розширює судини серця, нирок, головного мозку. Застосовують при нападах бронхіальної астми. Препарат випускається 2,4% розчин для в/венного введення та 24% розчин для в/ м’язового введення. Визначте препарат та випишіть його в рецепті.

 

 

Тема №13. «Принцип дії кромолін-натрію. Невідкладна допомога в разі нападу бронхіальної астми та астматичного статусу»

Спеціальність : Сестринська справа

Курс : ІІІ

Кількість годин : 2

Актуальність теми : Бронхіальна астма – є одним з важких захворювань органів дихання. Небезпечна вона нападами бронхоспазму та порушенням дихання. Ці напади потребують невідкладної допомоги. Знання даної теми дасть можливість медичній сестрі вчасно зорієнтуватися та надати невідкладну допомогу хворому з нападом бронхіальної астми.

В результаті самостійної роботи студенти повинні :

Знати (а ІІ) : застосування в лікуванні бронхіальної астми, крім бронхолітиків, препаратів глюкокортикостероїдів та антигістамінних засобів,  кромоліну – натрію; знати засоби для надання невідкладної допомоги в разі нападу бронхіальної астми та астматичного статусу.

Рекомендована література :

1.Скакун М.П. , Посохова К.А. Основи фармакології з рецептурою. –Тернопіль, 1999р. ст.. 161-166

2.Нековаль І.В., Казанюк Т.В. Фармакологія. – К.: -« Медицина», 2008р. ст.. 261-163

Завдання:

  1. Опрацювати матеріал рекомендованої літератури.
  2. Скласти алгоритм препарату кромолін-натрію.
  3. Вивчити засоби невідкладної допомоги в разі нападу бронхіальної астми та астматичного статусу, законспектувати їх в зошит для практичних робіт.
  4. Дати відповіді на тестові завдання.
  5. Розв’язати фармакологічні задачі.

Завдання для самоконтролю.

І  Дайте відповідь на питання :

1. Вкажіть механізм дії та фармакодинаміку препарату кромолін-натрій.

2. Назвіть невідкладну допомогу в разі нападу бронхіальної астми.

3. Невідкладна допомога при астматичному статусі.

ІІ Знайдіть одну або декілька правильних відповідей :

1. Відмітьте засіб, який здатен провокувати бронхоспазм і тому протипоказаний у хворих на бронхіальну астму:

А) сальбутамол

Б) анаприлін

В) ізадрин

Г) ефедрин

Д) теофілін

2. Визначте бронхолітик, який виявляє міотропну дію :

А) ізадрин

Б) амінофілін

В) сальбутамол

Г) атропіну сульфат

Д) метацин

3. Визначте препарат, який призначають для усунення нападів бронхіальної астми :

А) глауцину гідрохлорид

Б) етимізол

В) бензогексоній

Г) ефедрину гідрохлорид

Д) лідокаїн

4. Вкажіть стабілізатори опасистих клітин, що застосовують в лікуванні бронхіальної астми :

А) кетотифен  ( задітен)

Б) анальгін

В) кромолін – натрій ( інтал)

Г) недокроміл – натрій ( тайлед)

Д) лідокаїн

ІІІ Розв’яжіть фармакологічні задачі та випишіть в рецепті препарати , про які йде мова в задачі.

1. Препарат відноситься до проти алергійних засобів. Застосовується тільки інгаляційно у хворих з бронхіальною астмою для попередження

( профілактики) нападів бронхоспазму. Під час самих нападів – не ефективний. Нетоксичний, може застосовуватися тривало ( місяці, роки), звикання та залежності не викликає. Назвіть препарат та випишіть його в рецепті.

2. Препарат належить до групи міотропних спазмолітинів ( метилксантинів). Усуває бронхоспазм, розширює судини серця, нирок, головного мозку. Застосовують при нападах бронхіальної астми. Препарат випускається 2,4% розчин для в/венного введення та 24% розчин для в/ м’язового введення. Визначте препарат та випишіть його в рецепті.

 

 

Тема №14 :  «Порівняльна характеристика окремих препаратів серцевих глікозидів. Скласти таблицю»

Спеціальність : Сестринська справа

Курс : ІІІ

Кількість годин : 3

Актуальність теми : Серцеві глікозиди – препарати для лікування гострої або хронічної серцевої недостатності. Деякі препарати серцевих глікозидів при неправильному застосуванні можуть викликати передозування та отруєння. Знання цих властивостей допоможе запобігти отруєнню , а в разі отруєння – надати невідкладну допомогу.

В результаті самостійної роботи студенти повинні :

Знати (а ІІ) : Фармакологічні властивості препаратів серцевих глікозидів, особливості їх застосування в залежності від швидкості їх виведення з організму.

Рекомендована література :

   1.Скакун М.П. , Посохова К.А. Основи фармакології з рецептурою. –  Тернопіль, 1999р. ст.. 169-178

   2.Нековаль І.В., Казанюк Т.В. Фармакологія. – К.: -« Медицина», 2008р.

ст.. 269-174

  3. Казанюк Т.В. , Нековаль І.В. Основи фармакології з рецептурою. – К. «Здоровя», 2003 р. ст.143-145

   4. Таблиця порівняльної характеристики серцевих глікозидів.

Завдання:

  1. Опрацювати матеріал рекомендованої літератури.

2. Перенести в зошити для практичних робіт таблицю порівняльної характеристики серцевих глікозидів.

3. Дати відповіді на питання

  1. Дати відповіді на тестові завдання.

5. Розв’язати фармакологічні задачі.

Завдання для самоконтролю.

І  Дайте відповідь на питання :

1. Дайте визначення, що таке кардіотоніки. Зазначте показання до їх застосування.

2. Класифікація серцевих глікозидів.

3. Особливості застосування та можливі побічні ефекти серцевих глікозидів.

ІІ Знайдіть одну або декілька відповідей :

1. Яку дію виявляють серцеві глікозиди :

А) кардіотонічну

Б) антигіпертензивну

В) антиангінальну

Г) знеболюючу

2. Зазначте засіб невідкладної допомоги при гострій серцевій недостатності :

А) 0,05% розчин строфантину внетрішньовенно

Б) таблетки нітрогліцерину сублінгвально

В) 1% розчин мезатону внутрішньомязово

Г) 2,5 % розчин бензогексонію внутрішньомязово

Д) таблетки дигоксину внутрішньо

3. Виберіть препарати серцевих глікозидів :

А) нітрогліцерин

Б) корглікон

В) лазикс

Г) дигітоксин

Д) адонізид

4. Можливий ефект препаратів наперстянки при повторному застосуванні :

А) Звикання

Б) залежність

В) кумуляція

Г) антагонізм

Д) синергізм

ІІІ Розв’яжіть фармакологічні задачі. Препарати випишіть в рецепті.

  1. Препарат серцевий глікозид з конвалії. Застосовується при гострій серцевій недостатності . Форма випуску : ампули , що містять 1 мл 0,06% розчину препарату. Назвіть препарат та випишіть його в рецепті.
  2. Препарат з групи наперстянки , має помірні кумулятивні властивості, виводиться з організму через 2-7 днів. Застосовується частіше при хронічній серцевій недостатності. Форма випуску : таблетки по 0,000125 г  та ампули з 0,025% розчином по 1 мл. Назвіть препарат та випишіть його в рецепті.

 

 

Тема №15:  «Сечогінні препарати рослинного походження (бруньки берези, листя брусниці, листя мучниці, трава хвоща польового, сечогінні збори)»

Спеціальність : Сестринська справа

Курс : ІІІ

Кількість годин : 2

Актуальність теми : Фітотерапія має важливе місце в лікуванні хворих будь – якої патології. Рослини, що мають сечогінні властивості можуть застосовуватися в лікуванні гіпертонічної хвороби, набряків, хронічної серцевої недостатності. Знання цих рослин дає можливість медичній сестрі бути професійно – грамотною.

В результаті самостійної роботи студенти повинні :

Ознайомитися ( а І) : З рослинами, що мають сечогінні властивості.

Знати ( а ІІ ) : Застосування рослин , які мають сечогінні властивості при терапевтичних захворюваннях.

Рекомендована література :

   1.Скакун М.П. , Посохова К.А. Основи фармакології з рецептурою. –  Тернопіль, 1999р. ст.. 169-178

   2.Нековаль І.В., Казанюк Т.В. Фармакологія. – К.: -« Медицина», 2008р.

ст.. 269-174

  3. Казанюк Т.В. , Нековаль І.В. Основи фармакології з рецептурою. – К. «Здоровя», 2003 р. ст.143-145

  4. Довідник з лікарських рослин.

Завдання:

1.Опрацювати матеріал рекомендованої літератури.

     2. Дати відповіді на питання.

Завдання для самоконтролю.

І  Дайте відповідь на питання

1. Назвіть рослини, що мають сечогінні властивості.

2. Назвіть показання до застосування цих рослин

 

 

Тема №16 : «Блювотні та протиблювотні засоби. Застосування їх»

Спеціальність : Сестринська справа

Курс : ІІІ

Кількість годин : 2

Актуальність теми : Блювотні засоби в медичній практиці можуть застосовуватися при отруєннях . Проти блювотні засоби мають досить широке застосування , оскільки застосовуються у випадках, коли блювота не несе захисного характеру.

В результаті самостійної роботи студенти повинні :

Ознайомитися ( а І) : З механізмом дії блювотних та проти блювотних засобів.

Знати ( а ІІ ) : Класифікацію блювотних та проти блювотних засобів, показання до застосування, особливості застосування.

Рекомендована література :

 1. Казанюк Т.В. , Нековаль І.В. Основи фармакології з рецептурою. – К. «Здоровя», 2003 р. ст.165-166

 2. Скакун М.П. , Посохова К.А. Основи фармакології з рецептурою. –  Тернопіль, 1999р. ст..244- 249

 3.Нековаль І.В., Казанюк Т.В. Фармакологія. – К.: -« Медицина», 2008р.

ст.. 318-319

    Завдання:

1.Опрацювати матеріал рекомендованої літератури.

     2. Дати відповіді на питання.

     3. Розв’язати тестові завдання

     4. Розв’язати фармакологічні та фармакотерапевтичні задачі.

Завдання для самоконтролю.

І  Дайте відповідь на питання

1. Назвіть блювотні засоби, показання до застосування, можливі побічні ефекти.

2. Класифікація проти блювотних засобів.

3. Показання до застосування та побічні ефекти проти блювотних засобів.

ІІ Вкажіть одну або декілька правильних відповідей

1. Визначте препарат, який безпосередньо збуджує блювотний центр та викликає блювання :

А) етаперазин

Б) апоморфіну гідрохлорид

В) метоклопрамід

Г) таблетки від захитування.

Д) мотиліум

2. Визначте препарати, що мають протиблювотні властивості :

А) галоперидол

Б) апоморфіну гідрохлорид

В) метоклопрамід

Г) корінь іпекакуани

Д) мотиліум

3. Зазначте показання до застосування проти блювотних засобів :

А) важкий токсикоз вагітних

Б) блювання у онкохворих після променевої терапії

В) нудота та блювання при ухитуванні

Г)блювання при струсу мозку

Д) блювання при отруєнні.

ІІІ Розв’яжіть задачу

  1. Препарат виявляє вибіркову стимулювальну дію на тригерну зону довгастого мозку, збуджує блювотний центр. Блювання в разі парентерального введення настає через кілька хвилин. Застосовують для видалення отрути із шлунка, а також для умовно – рефлекторної терапії алкоголізму. Визначте препарат
  2. Препарат відноситься до групи нейролептиків. Виявляє виражену центральну проти блювотну дію. Призначають як проти блювотний засіб при променевій хворобі, важкому токсикозі вагітних, післяопераційного блювання. Визначте препарат

 

 

Тема №17 :  «Антиагрегатні засоби (кислота ацетилсаліцилова, дипіридамол). Застосування їх»

Спеціальність : Сестринська справа

Курс : ІІІ

Кількість годин : 2

Актуальність теми : Антиагрегантні засоби застосовуються для профілактики тромбозів. Тромбози часто призводять до виникнення інфаркту міокарду. На жаль, Україна знаходиться в числі тих країн, яким поки ще не вдалося досягти зниження смертності від серцево – судинних захворювань. В країнах Європи велика увага приділяється профілактичним заходам щодо попередження ускладнень  кардіологічних захворювань . Серед цих заходів – антиагрегантні препарати та гіполіпідемічні засоби. Це дало можливість цим країнам знизити смертність від серцево – судинних захворювань. Тому знання препаратів даної групи на сьогодні досить актуальне.

В результаті самостійної роботи студенти повинні :

Знати (а ІІ) : Фармакологічну характеристику препаратів антиагрегантів, їх застосування.

Вміти (а ІІІ) : Виписувати препарати антиагрегантів в рецепті.

Рекомендована література :

  1. Казанюк Т.В. , Нековаль І.В. Основи фармакології з рецептурою. – К. «Здоров’я», 2003 р. ст.152-154

Завдання:

  1. Опрацювати матеріал рекомендованої літератури.

2. Дати відповіді на питання

3. Дати відповіді на тестові завдання.

4 Виписати в рецепті : ацетилсаліцилову кислоту, дипіридамол, тіклопідин.

Завдання для самоконтролю.

І  Дайте відповідь на питання :

1. Що таке антиагреганти?

2. Назвіть препарати антиагрегантів .

3. Поясніть механізм дії та застосування.

ІІ Знайдіть одну або декілька правильних відповідей :

1. Поясніть механізм дії антиагрегантів :

А) розширюють судини

Б) знижують артеріальний тиск

В) пригнічують адгезію та агрегацію тромбоцитів

Г) прискорюють ЧСС

2. Вкажіть препарати, що відносяться до антиагрегантів:

А) аспірин

Б) тіклопідин

В) клопідогрель

Г) дипіридамол

д) етамзилат

3. Вкажіть можливі побічні ефекти при передозуванні антиагрегантів:

А) підвищена кровоточивість

Б) надмірне тромбоутворення

В) враження слухового нерва

4. Вкажіть показання до застосування антиагрегантів :

А) попередження гострого інфаркту міокарду

Б) попередження інсультів

В) для купинки кровотеч

Г) для лікування аритмій

 

 

Тема №18 «Препарати водорозчинних вітамінів. Застосування окремих препаратів»

Спеціальність : Сестринська справа

Курс : ІІІ

Кількість годин : 4

Актуальність теми : Вітаміни – це органічні сполуки, які в невеликій кількості забезпечують життєдіяльність організму. Вітаміни надходять в організм з рослинними або тваринними продуктами. Деякі синтезуються мікрофлорою кишечника. При недостатньому надходженні в організм виникає гіповітаміноз або авітаміноз, що несприятливо впливає на організм. Знання препаратів вітамінів  та їх вплив на організм дає можливість запобіганню гіпо – авітамінозів. Ці знання медична сестра може також використовувати під час санітарно – просвітницької роботи.

В результаті самостійної роботи студенти повинні :

Знати (а ІІ) : Класифікацію вітамінів . Препарати водорозчинних вітамінів. Їх вплив на організм та застосування в медицині.

Рекомендована література :

  1. Казанюк Т.В. , Нековаль І.В. Основи фармакології з рецептурою. – К. «Здоровя», 2003 р. ст.193-201

  2. Скакун М.П. , Посохова К.А. Основи фармакології з рецептурою. –  Тернопіль, 1999р. ст.. 309- 322

   3.Нековаль І.В., Казанюк Т.В. Фармакологія. – К.: -« Медицина», 2008р.

ст.. 389-399

Завдання:

1.Опрацювати матеріал рекомендованої літератури.

2. Законспектувати таблиці

3. Дати відповіді на питання

     4. Дати відповіді на тестові завдання.

Завдання для самоконтролю.

І  Дайте відповідь на питання

1. Назвіть водорозчинні вітаміни.

2. Поясніть застосування водорозчинних вітамінів.

ІІ Вкажіть одну або декілька відповідей :

1. Вкажіть вітаміни, що виявляють нейротропну дію, покращують проведення нервових імпульсів :

А) кислота аскорбінова, рутин

Б) тіаміну хлорид, піридоксину гідро хлорид

В) ретинолу ацетат, токоферол

Г) ергокальциферол, вікасол

Д) рибофлавін, вікасол

2. Визначте вітамінний засіб, який покращує зір, сприяє синтезу зорового пурпуру :

А) токоферол

Б) ергокальциферол

В) нікотинова кислота

Г)ретинол

Д) вікасол

3. У пацієнта гіперхромна анемія . Які вітаміни застосовують в лікуванні цієї патології :

А) ціанокоболамін, фолієва кислота

Б) рибофлавін, рутин

В) токоферол, вікасол

Г) аскорбінова кислота, рутин

Д) тіамін, рибофлавін

4. Який вітамін приймає участь в згортанні крові та застосувається для зупинки кровотеч:

А) рутин

Б) вікасол

В) ергокальциферол

Г) нікотинова кислота

Д) фолієва кислота

5. Який вітамін застосовують в лікуванні рахіту ?

А) рутин

Б) вікасол

В) ергокальциферол

Г) нікотинова кислота

Д) фолієва кислота

6. При дефіциті якого вітаміну розвивається хвороба цинга :

А) ціанокоболамін,

Б) рибофлавін, рутин

В) токоферол

Г) аскорбінова кислота

Д) тіамін

7. Який вітамінний засіб призначають для збереження вагітності :

А) ціанокоболамін,

Б) рибофлавін, рутин

В) токоферол

Г) аскорбінова кислота

Д) тіамін

8. Визначте вітаміни, що знижують проникність судин :

А) ціанокоболамін,

Б)  рутин

В) токоферол

Г) аскорбінова кислота

Д) тіамін

9. При дефіциті якого вітаміну розвивається хвороба пелагра?

А) рутин

Б) вікасол

В) ергокальциферол

Г) нікотинова кислота

Д) фолієва кислота

 

 

Тема №19 «Препарати жиророзчинних вітамінів. Застосування їх»

Спеціальність : Сестринська справа

Курс : ІІІ

Кількість годин : 4

Актуальність теми : Вітаміни – це органічні сполуки, які в невеликій кількості забезпечують життєдіяльність організму. Вітаміни надходять в організм з рослинними або тваринними продуктами. Деякі синтезуються мікрофлорою кишечника. При недостатньому надходженні в організм виникає гіповітаміноз або авітаміноз, що несприятливо впливає на організм. Знання препаратів вітамінів  та їх вплив на організм дає можливість запобіганню гіпо – авітамінозів. Ці знання медична сестра може також використовувати під час санітарно – просвітницької роботи.

В результаті самостійної роботи студенти повинні :

Знати (а ІІ) : Класифікацію вітамінів . Препарати жиророзчинних вітамінів. Їх вплив на організм та застосування в медицині.

Рекомендована література :

  1. Казанюк Т.В. , Нековаль І.В. Основи фармакології з рецептурою. – К. «Здоровя», 2003 р. ст.193-201

  2. Скакун М.П. , Посохова К.А. Основи фармакології з рецептурою. –  Тернопіль, 1999р. ст.. 309- 322

   3.Нековаль І.В., Казанюк Т.В. Фармакологія. – К.: -« Медицина», 2008р.

ст.. 389-399

Завдання:

1.Опрацювати матеріал рекомендованої літератури.

2. Законспектувати таблиці

3. Дати відповіді на питання

     4. Дати відповіді на тестові завдання.

Завдання для самоконтролю.

І  Дайте відповідь на питання

1. Назвіть жиророзчинні вітаміни.

2. Поясніть застосування жиророзчинних вітамінів.

ІІ Вкажіть одну або декілька відповідей :

1. Вкажіть вітаміни, що виявляють нейротропну дію, покращують проведення нервових імпульсів :

А) кислота аскорбінова, рутин

Б) тіаміну хлорид, піридоксину гідро хлорид

В) ретинолу ацетат, токоферол

Г) ергокальциферол, вікасол

Д) рибофлавін, вікасол

2. Визначте вітамінний засіб, який покращує зір, сприяє синтезу зорового пурпуру :

А) токоферол

Б) ергокальциферол

В) нікотинова кислота

Г)ретинол

Д) вікасол

3. У пацієнта гіперхромна анемія . Які вітаміни застосовують в лікуванні цієї патології :

А) ціанокоболамін, фолієва кислота

Б) рибофлавін, рутин

В) токоферол, вікасол

Г) аскорбінова кислота, рутин

Д) тіамін, рибофлавін

4. Який вітамін приймає участь в згортанні крові та застосувається для зупинки кровотеч:

А) рутин

Б) вікасол

В) ергокальциферол

Г) нікотинова кислота

Д) фолієва кислота

5. Який вітамін застосовують в лікуванні рахіту ?

А) рутин

Б) вікасол

В) ергокальциферол

Г) нікотинова кислота

Д) фолієва кислота

6. При дефіциті якого вітаміну розвивається хвороба цинга :

А) ціанокоболамін,

Б) рибофлавін, рутин

В) токоферол

Г) аскорбінова кислота

Д) тіамін

7. Який вітамінний засіб призначають для збереження вагітності :

А) ціанокоболамін,

Б) рибофлавін, рутин

В) токоферол

Г) аскорбінова кислота

Д) тіамін

8. Визначте вітаміни, що знижують проникність судин :

А) ціанокоболамін,

Б)  рутин

В) токоферол

Г) аскорбінова кислота

Д) тіамін

9. При дефіциті якого вітаміну розвивається хвороба пелагра?

А) рутин

Б) вікасол

В) ергокальциферол

Г) нікотинова кислота

Д) фолієва кислота

 

 

Тема №20. «Глюкоза, її енергетичне значення, антитоксичні та осмотичні властивості. Застосування ізотонічного, гіпертонічного розчинів. Шляхи їх введення»

Спеціальність : Сестринська справа

Курс : ІІІ

Кількість годин : 3

Актуальність теми : Препарати глюкози мають широке застосування в медичній практиці. Вони є плазмозамінниками, засобами невідкладної допомоги при гіпоглікемії та гіпоглікемічній комі. Знання цих препаратів дасть можливість медичній сестрі правильно і своєчасно їх застосовувати.

В результаті самостійної роботи студенти повинні :

Знати ( а ІІ ) : Значення глюкози для організму людини. Препарати глюкози та їх застосування.

Рекомендована література :

  1. Казанюк Т.В. , Нековаль І.В. Основи фармакології з рецептурою. – К. «Здоровя», 2003 р. ст.205-206

  2. Скакун М.П. , Посохова К.А. Основи фармакології з рецептурою. –  Тернопіль, 1999р. ст..337-338

   3.Нековаль І.В., Казанюк Т.В. Фармакологія. – К.: -« Медицина», 2008р.

ст.. 399- 407

Завдання:

1.Опрацювати матеріал рекомендованої літератури.

     2. Дати відповіді на питання.

     3. Розв’язати тестові завдання

     4. Виписати рецепти

Завдання для самоконтролю.

І  Дайте відповідь на питання

1. Поясніть значення глюкози для організму людини.

2. Поясніть показання застосування 5 % глюкози та шляхи її введення.

3. Поясніть показання застосування 10 - 40 % глюкози та шляхи її введення.

ІІ Знайдіть одну або декілька правильних відповідей

1. Зазначте, які препарати глюкози застосовуються в медичній практиці :

А) 0,9 % розчин

Б) 5 % розчин

В) 9% розчин

Г) 40 % розчин

Д) 70 % розчин

2. Який розчин глюкози застосовується як плазмозамінник :

А) 0,9 % розчин

Б) 5 % розчин

В) 9% розчин

Г) 40 % розчин

Д) 70 % розчин

3. Який розчин глюкози застосовують для виведення хворого з гіпоглікемічної коми :

А) 0,9 % розчин

Б) 5 % розчин

В) 9% розчин

Г) 40 % розчин

Д) 70 % розчин

4. Назвіть шлях введення гіпертонічного розчину глюкози:

А) внутрішньовенно

Б) внутрішньомязово

В) підшкірно

Г) внутрішньо суглобово

Д) інтраназально.

ІІІ Випишіть в рецепті :

  • 2 флакони 5 % глюкози по 200мл
  • 10 ампул 40% глюкози по 10 мл

 

 

Тема №21. «Солі магнію. Залежність фармакологічної дії солей магнію від шляхів введення. Застосування солей магнію

Спеціальність : Сестринська справа

Курс : ІІІ

Кількість годин : 2

Актуальність теми : Магній – один з важливих елементів, є активатором багатьох біохімічних процесів, необхідний для нормальної діяльності нервової та м’язової систем. Має досить широке застосування в медицині, при чому фармакологічний ефект залежить від шляхів введення. Застосування цього препарату можна зустріти в терапії, акушерстві.

В результаті самостійної роботи студенти повинні :

Знати ( а ІІ ) : Препарати магнію, їх застосування, шляхи введення, особливості застосування.

Рекомендована література :

  1. Казанюк Т.В. , Нековаль І.В. Основи фармакології з рецептурою. – К. «Здоровя», 2003 р. ст.204-205

  2. Скакун М.П. , Посохова К.А. Основи фармакології з рецептурою. –  Тернопіль, 1999р. ст..336-337

   3.Нековаль І.В., Казанюк Т.В. Фармакологія. – К.: -« Медицина», 2008р.

ст.. 404-404

Завдання:

1.Опрацювати матеріал рекомендованої літератури.

     2. Дати відповіді на питання.

     3. Розв’язати тестові завдання

     4. Виписати рецепти

Завдання для самоконтролю.

І  Дайте відповідь на питання

1. Які препарати магнію застосовуються в медицині.

 2. Назвіть фармакологічні ефекти при парентеральному введені магнію сульфату.

3. Назвіть фармакологічні ефекти при ентеральному введенні магнію сульфату.

4. Поясніть , чому при різних шляхах введення виникають різні фармакологічні ефекти.

ІІ Знайдіть одну або декілька правильних відповідей

1. Зазначте показання до застосування магнію сульфату :

А) гіпертензивний криз, еклампсія

Б) шок, колапс

В) судоми

Г) розслаблення матки при загрозі переривання вагітності

Д) стимуляція пологової діяльності

2. При ентеральному введенні магнію сульфат виявляє наступні фармакологічні ефекти :

А) проти судомну дію

Б) жовчогінну дію

В) проносну дію

Г) збуджує ЦНС

Д) підвищує тонус матки

3. При отруєнні якими солями, магній сульфат виявляє антидотну дію:

А) натрій хлорид

Б) солі барію

В) солі калію

Г) солі брому

Д) солі заліза

4. Вкажіть вплив солей магнію на гладкі мязи :

А) підвищує тонус гладких мязів

Б) розслабляє гладку мускулатуру

5. Вкажіть вплив солей магнію не нервову систему :

А) має пригнічуючи, заспокійливу дію

Б) має стимулюючий вплив

ІІІ Випишіть в рецепті :

  • 10 ампул 25 % магнію сульфату по 10 мл

 

 

Тема №22. «Ентеросорбенти та їх значення при лікуванні гострих отруєнь»

Спеціальність : Сестринська справа

Курс : ІІІ

Кількість годин : 3

Актуальність теми : В наш час великого поширення набувають ентеросорбенти – речовини, які застосовують для поглинання різноманітних сполук у просвіті кишечника. Вони мають здатність виводити з організму отруйні, баластні, біологічно активні і потенційно небезпечні речовини після поглинання їх у травному каналі. Мають широке застосування при отруєннях, алергічних реакціях, токсикозах вагітних.

В результаті самостійної роботи студенти повинні :

Знати ( а ІІ ) : Препарати ентеросорбентів, особливості їх застосування.

Рекомендована література :

  1. Казанюк Т.В. , Нековаль І.В. Основи фармакології з рецептурою. – К. «Здоровя», 2003 р. ст.81 -82

  2. Скакун М.П. , Посохова К.А. Основи фармакології з рецептурою. –  Тернопіль, 1999р. ст..58-59

   3.Нековаль І.В., Казанюк Т.В. Фармакологія. – К.: -« Медицина», 2008р.

ст.. 160-161

Завдання:

1.Опрацювати матеріал рекомендованої літератури.

     2. Дати відповіді на питання.

     3. Розв’язати тестові завдання

     4. Виписати рецепти

Завдання для самоконтролю.

І  Дайте відповідь на питання

1. Назвіть препарати ентеросорбентів.

2. Поясніть механізм дії даних препаратів.

3. Вкажіть показання та особливості застосування препаратів  ентеросорбентів.

ІІ Знайдіть одну або декілька правильних відповідей

1. Зазначте механізм дії ентеросорбентів :

А) блокують проведення імпульсу по чутливим нервам

Б) ущільнюють поверхневий шар шкіри та слизових оболонок

В) утворюють плівку, яка покриває слизові оболонки

Г) поглинають та утримують в собі рідини та гази.

2. Виберіть препарати – адсорбенти :

А) активоване вугілля, сорбекс

Б) ентеросгель, силікс

В) полісорб, ентеродез

Г) лідокаїн, новокаїн

Д) вісмуту нітрат основний.

3. Зазначте показання до застосування адсорбентів, ентеросорбентів:

А) отруєння

Б) метеоризм

В) токсикоз вагітних

Г) судоми

Д) алергічні реакцій

ІІІ Випишіть рецепт : 10 таблеток активованого вугілля по 0,5г